Corona vaccins door de huisartsenpraktijk

Gevaccineerd door de huisarts

Inmiddels is een grote groep mensen uit de Haarlemmermeer voor de tweede maal gevaccineerd met AstraZeneca. Door samenwerkende huisartsen en Zorggroep Haarlemmermeer is in de tweede week van juli het vaccin voor de tweede maal gegeven in de van Zantenhal.

De groep bestond uit:

• De mensen geboren in 1956, 1957, 1958, 1959 en 1960.
  • De mensen met het syndroom van Down die zijn geboren in 1946 tot en met 1960.
  • Mensen met morbide obesitas (BMI  >40) die zijn geboren in 1946 tot en met 1960.
  • Alle niet-mobiele thuiswonende patiënten (geboortejaar 2002 of ouder*) die niet in staat zijn, met of zonder hulp, naar een vaccinatielocatie (zoals de GGD of huisartsenpraktijk) toe te gaan

Let op: bent u niet geweest terwijl u wel een afspraak mocht maken? Wij hebben geen gelegenheid meer om dit buiten de reguliere vaccinatiedagen om voor u te regelen. Vanaf 16 juli kunt u via de GGD een afspraak maken om met Pfizer gevaccineerd te worden.

Gevaccineerd door de GGD

De eerste groep heeft reeds een oproep gehad, dit gaat om:

• De mensen met het syndroom van Down die zijn geboren ná 1960
  • Mensen met morbide obesitas (BMI  >40) die zijn geboren ná 1960.

Hebt u een andere medische indicatie en krijgt u normaal gesproken de griepprik, dan krijgt u (waarschijnlijk) tussen 4 mei en 18 mei namens ons een uitnodiging om bij de GGD een afspraak te maken. U kunt pas een afspraak maken als u de gepersonaliseerde uitnodiging ontvangen hebt. Wij hebben geen invloed op het exacte tijdstip van verzending.
De groep bestaat uit mensen

• met een longaandoening zoals astma (indien er sprake is van onderhoudsmedicatie), COPD, longkanker, longfibrose, indien een (deel) van de long is weggehaald of ademhalingsstoornissen
  • met een hartaandoening zoals een doorgemaakt hartinfarct, pijn op de borst bij inspanning (angina pectoris), ritmestoornissen, klepgebreken of hartfalen
  • met suikerziekte (diabetes mellitus)
  • met chronische nierinsufficiëntie zoals dialyse patiënten en patiënten met een niertransplantatie
  • na een recente beenmergtransplantatie
  • met een HIV-infectie
  • met een verminderde weerstand tegen infecties: levercirrose, als uw milt niet goed functioneert of is verwijderd, auto-immuunziekten, chemotherapie, immuunsuppressieve medicatie

Hier kunt u de gezondheidsverklaring downloaden.

Wilt u meer weten over vaccinatie tegen corona?

In deze folder van de overheid wordt de vaccinatie uitgelegd. Ook kunt u deze video bekijken waarin dit in eenvoudige taal wordt uitgelegd.

Of kijk op Thuisarts.nl voor betrouwbare informatie over de vaccinatie tegen corona.